lördag 3 september 2011

ADDIS ABEBA!

Nu ar vi framme! det ar verkligen helt fantastiskt! 

vi sitter nu pa ett internetcafe pa varan gata shiromeda. Det finns sa mycket att saga! det ar inte alls som i sverige. manniskor kommer fram och skakar hand, de glor valdigt ogenerat pa oss till och med pa dataskarmen, strommen finns nar den kanner for det, det smakar avgas i munnen, vi ater injera med handerna och lar oss amarinja som ar ett sjukt fascinerande sprak - det kommer jag kunna styla med nar jag kan det hehe, vi gor oss hemmastadda pa guesthouse, vi aker taxi som gar nar den ar full, vi moter hungriga barn, jag och maria och gustav och elin trivs i var familj, vi lyssnar pa en etiopier som laser pa ranglig svenska ur en bok om bajs, vi ler och skrattar mycket, vi trivs, vi saknar, vi handlar farsk frukt, maria ar nostalgisk over alla blommor, jag har fortfarande inte kommit pa hur ett avocadotrad ser ut men det maste latt finnas har!, vi vaknar av nagon som skriker gooooolia varje morgon vilket later som att han ropar pa mig - han saljer tydligen kvastar (nagon dag ska jag svara roooooomeo!), vi svettas i varmen for att sedan plotsligt borja frysa nar regnet och blixtarna kommer, vi glads med folk pa gatan och vi far vark i hjartat for folk pa gatan.



det ar ett helt annat tempo har. det ar manga som gar pa gatan utan ett speciellt mal. om man ser nagon man kanner igen sa halsar man. manniskorna har tid att stanna upp, prata, ta hand om varandra. det ar valdigt fint. jag upplever en annan gladje som jag inte upplever i sverige. det ar svart att satta ord pa. men det kanns gott i hjartat.

11 september ska vi fira nyarsafton! da blir det 2004. efter det ska vi borja jobba pa skolan. sa fantastiskt att traffa alla barn!
just nu har vi ett valdigt skont tempo dar vi har tid att gora oss hemmastadda pa guesthouse dar vi bor. jag och familjen - maria elin gustav - har fatt overvaningen for oss sjalva och det kanns redan som hemma. nasta vecka ska vi fa sprakkurs i amarinja, i basta fall i 2 veckor 1h om dagen tillsammans med de andra 3 harliga volontarerna fran danmark och tyskland. har blir det vad det blir. ingen stress! nu lar vi kanna staden och manniskorna och det ar bara sa nice! hakuna matata. jag tycker att det ar en valdigt familjar stamning. jag kan latt alska dethar gott folk!

nu ska vi ner till lite mer city med en livsfarlig taxi och ata och inhandla sant man kan tyckas behova. nice!

sa. jag saknar er! ni ar fantastiska och finns i mina tankar. men vi har det bra. det kanns bra i hjartat anda.



1 kommentar:

  1. Julia, min fina, så härligt att höra att ni kommit tillrätta.. och det låter helt fantastiskt! Annorluna, spännande, härligt.. kul med språket också! Låter som ett skönt tempo ni har tycker jag! Kram på dig! Saknar dig, men vet att du har det helt fantastiskt! Fortsätt njut!

    SvaraRadera