tisdag 20 september 2011

fotboll!

i helgen spelade jag fotboll med de killar som alltid hanger utanfor varat hus. vi tog oss ner till meskel square som ar en enorm korsning med sjukt manga filer. dock ar filerna bara dar som prydnad, det ar djungelns lag som galler. vi holl till pa den s.k. stadion. i vanliga fall sager iallafall min erfarenhet att en stadion brukar vara full med folk, men har ar stadion full med getter. riktigt kul var det! jag var enda tjejen, och dessutom vit. i sverige har jag ofta upplevt att man inte far en pass bara for att man ar tjej oberoende av hur bra man ar. men har ar det snarare tvartom - "passa ferenji! passa ferenji!" (ferenji betyder vit utlanning och det blir vi kallade jamt och standigt av ungefar alla vi moter). jag fick alltsa hur manga passar som helst och da luften ar sa tunn har blev jag helt sjukt trott. man maste namligen springa en del nar det ar 5 pers per lag pa en hyfsat stor plan. det ar sallan jag kanner att jag inte vill ha nagra fler passar. det var namligen det laget som vann som fick stanna kvar pa planen. och mitt lag var for bra sa vi var tvungen att spela hela tiden. wejni wejni... tjej som spelar fotboll, dessutom vit, bildar ganska stor uppstandelse anda. gustav sa att varje gang jag fick bollen sa kommenterade etiopierna vad jag gjorde, inte forstod vi vad dom sa... efter nagra timmar var det iallafall en valdigt glad men trott och solbrand julia som akte hem.

dagen efter spelade manchester united mot chelsea pa tv. (etiopier alskar premier league sa mycket att de har dopt fotbollsserien har till ethiopia premier league). sa jag och gustav trangde in oss pa cafeet har bredvid tillsammans med etiopiens halva manliga befolkning. vi fick sitta i trappan och titta ner pa tv'n. aldrig har jag varit pa ett sa varmt och trangt cafe. och aldrig har jag varit ensam tjej pa ett cafe. eller ensam vit forutom gustav. men jag gillar fotboll och det far etiopierna leva med. jag tror att de tycker att det ar ganska kul. trevliga ar dom iallafall.

och mer fotboll tanker jag spela! ni far forresten garna be for de killar som hanger har utanfor varat hem. de ar ungefar i var alder och fantastiskt trevliga. det finns mycket som lurar runt gatuhornen har sarskilt pa kvallen som inte ar bra. det ar latt for dem att hamna i fel sallskap. de ar varda battre an sa.

2 kommentarer:

  1. Det låter så häftigt, så annorlunda, vilken upplevelse! Härligt med fotboll, och skoj att de gillar premier league.. häftigt! Kramar i massor finis <3

    SvaraRadera
  2. Heja Julia! Låter härligt. Hoppas du får hålla dig frisk, och Guds välsignelse över dig och alla de "möten" du kommer att hamna i. Kram /Elsa

    SvaraRadera