tisdag 6 september 2011

dag 6

nu har vi landat lite mer har. pa morgonen vaknar vi i varat iskalla rum. vaggarna o golvet bara suger at sig all kallhet som finns sa det ar varmare utomhus an inne hos oss. nar vi har lyckats vaga oss ur sangen sa gar vi och handlar frukost pa gatan i form av rykande farsk frukt, brod och agg. man kanner sig sa proffsig nar man klarar av att handla pa amarinja tro mig! och rykande farsk frukt ar gott, tro mig! ofta solen skiner solen pa morgonen. men mot eftermiddagen blir det kallt, regningt och askovader. det slutar med att man sover i understallet, och mossa ibland, for att inte frysa ihjal.

nu har vi borjat amarinjalektioner. vi har hittills haft en timmes lektion och snart ska vi ha varan andra. det gar sakta men sakert framat. "gobes" brukar etiopierna saga vilket betyder clever.
imorgon ska vi hjalpa till att dela ut skolunuiform, skor, pennor och bocker till barnen som ska borja skolan. det blir spannande att antligen fa traffa barnen!
nasta vecka borjar skolan. fast ja... aven om etioperna sager det sa vet man aldrig. vi har t.ex. inget internet an dar vi bor (sa man maste forsoka hitta ett internetcafe eller liknande med ett sjysst internet vilket inte ar helt latt, tro mig aven pa denna punkt!). de som jobbar pa varat guesthouse skulle latt kunna fixa det da de har tradlost internet pa kontoret som dom kan ta hit pa en halvtimme sakert. men varfor ta det snabbt nar man kan ta det langsamt.. vi ar forvanade om internet kommer denna vecka! som min bror sa: valkommen till etiopien - det organiserade kaosets forlovade land.

etiopier ar valdigt trevliga som jag sakert har sagt. de tar sig tid att prata med en vilket ar en stor skillnad fran sverige tycker vi allihopa. har sitter man inte vid tv eller data pa kvallen eller har en traning som man ska springa ivag pa eller liknande... man umgas istallet. vi har borjat lara kanna en del etiopier vilket bara ar allmant nice! nar jag star pa varan balkong pa oversta vaningen och ska lasa upp varan dorr sa kan jag ibland hora nerifran gatan "juuuuulia, juuuulia!". det ar valdigt frestande att svara "roooomeo, rooooomeo!". forsta morgonen vaknade jag faktiskt av nagon som ropade nagonting i form av "goooolia, goooolia!". jag undrade forvirrat vem som redan kunde mitt namn, jag menar vi kom fram efter midnatt o hade knappt pratat med nagon. jag tittade ut genom fonstret och dorren och... senare insag vi att de som saljer kvastar gar runt och ropar nagonting som liknar mitt namn. jag kan fortfarande vakna av det! elin, gustav och maria brukar kalla mig for just gooooolia! som svar pa det kallar vi gustav for gossaje (sa som etiopierna uttalar hans namn), maria for marjam (ett helgon vars namn man kan hora uttalas pa gatan ibland) och elin for illern (sa som hennes namn uttalas av etiopier). kul kul hehe.

vi har hittills varit pa 3 boner. det ar inte ovanligt att de ar uppemot 3h langa. men de ar valdigt karasmatiska och en upplevelse utover det vanliga. ja, jag gillar dem. vad skulle folk gora utan gud har. han ar ett hopp i mycket elande.

2 kommentarer:

  1. Underbart att få läsa lite mer om er första tid i Addis. Det känns som att landet tar dig med storm, och att du gillar det. Jag finns här om det skulle vara nåt som inte funkar så bra. Jag förstår att du vill skrika Rooomeoooo! Det är ju så inbjudande. Men då riskerar du att verkligen få en Romeo vid din sida, from now until forever...så kanske det ska tänkas på en runda till :-)

    SvaraRadera
  2. Åh det låter helt underbart! Fast regntid kan va lite grått, dock kan det ge mysiga pratstunder då folk söker skydd under första bästa tak då himlen öppnas:) Blir det för kallt kan man ju alltid ta sig en tur till Nakamte där solen skiner något mer än i Addis:) Härligt med amarinjaframstegen, lycka till!

    SvaraRadera