tisdag 11 oktober 2011

enej astemari nenj / jag är lärare

Jag är lärare! Tydligen…! 

Utbildad? Nehe du! Här kör vi bara så att det ryker! Om jag kan amarinja? Tvek, den har vissa begränsningar om man säger så… Om de kan engelska? Nehe du. Om jag har tolk? Nehej du. Som sagt, här kör vi bara så det ryker! Heja oss! Om det bara är mitt ansvar att lektionen blir av? Jo! Om jag håller i lektionen själv? Jo du! Om skolgården är superliten och gjord av sten? Jajjemän. Om barnen slåss om att få hålla i min hand eller fläta mitt hår eller hänga på mig? Jadå! Om många barn tillsammans är starka så att du sitter fast där barnen vill ha dig? Ja-a du! Om de har pusstävling på dig? Det kan du skriva upp! Om de större barnen på non formal school tycker att det är fantastiskt roligt när du försöker tala amarinja? Jo minsann! Om de äldre barnen på dina bildlektioner någonsin har hållit i en färgpenna förr? Tvek. Om varje dag är ett äventyr? Haha jo tack du skulle bara veta! Hej och hå!

Men Thomas, rektor på en av skolorna, har sagt att vår största uppgift som volontärer egentligen är att bara vara med barnen, bekräfta dem, älska dem. Ja, vem vet om de har ett hem, föräldrar eller mat på ett eventuellt bord. När man ser ett ledset barn på skolgården och frågar vad som är fel och barnet svarar att jag är hungrig, då är det svårt att tycka att världen är en rättvis plats... Nu har vi i alla fall äntligen kunnat börja servera lunch på skolan. Det känns bättre att veta att barnen åtminstone får ett mål mat om dagen.




(om du förresten har tips på en lek eller två, eller någon sång eller annan aktivitet, särskilt för barn som är 3 år så får du väldigt gärna tipsa mig om dem! Det är jättesvårt att leverera lekar varje dag för 30 stycken 3-åringar. De vet inte ens vilken färg som är vilken på sitt eget språk. Och jag har som sagt ingen tolk. Jag skulle VERKLIGEN uppskatta hjälp!!! )

5 kommentarer:

  1. Spännande allt är! Lärare när ni inte kan kommunicera via språket, ballt! Det är verkligen en skojig utmaning! Svårt där med lekar för 3åringar.. vet inte hur 3åringar är hehe ;) Men du kommer säkert på något bra! Får klura lite ;) Jag har förresten bokat Shanghai-resan nu, och flyg. Har satt hemdatum till 1 augusti för jag vill resa runt lite i Kina/Asien.. så.. du får inte åka utomlands ett år till innan jag kommer hem ;) Puss på dig min fina vän, tänker på dig <3

    SvaraRadera
  2. Åh så härligt!!! Jag vill också hålla lektioner där det viktigaste är att älska barnen och inte att följa kursplaner. Där eleverna vill lära och inte sitter och pratar skit om varandra. Där det viktiga är intentionen och inte prestationen. Saknar så sjukt mycket det där undervisandet, barn i Sverige är på tok för bortskämda och skolan på tok för teoretisk (jag har praktik nu och sitter med alldeles för seriösa planeringar och är hyfsat trött på det ständiga kopplandet till läroplan och kursplan..).
    Lekar för treåringar sitter jag tyvärr inte inne på så många, antar att du kört den klassiska "var är hundens ben" (det råkade va den första som hoppade upp i mitt huvud:))
    Ska bli så kul att se ditt jobb i jul!
    Kram

    SvaraRadera
  3. * Under hökens vinge kom! Vilken färg? Blååå! Den som har blå är fri. Övriga måste springa med risk att bli tagna och sedan stå i mitten och ropa Under hökens vinge kom!
    * Ett barn står i mitten. Övriga står på något, typ stora stenar, bord e.d. Den i mitten blundar/vänder sig om och räknar något eller säger några käcka ord. Under tiden ska barnen byta plats. Barnet i mitten ska försöka hinna se något barn som rör sig när den räknat klart. Den som blivit sedd får stå i mitten.
    * Sången En bonde i vår by. Ni får hitta på passande yrke. Vävare, skoputsare, inte vet jag.
    * Röra sig tvärs genom skolgården en i taget. Men inte på samma sätt som någon annan gjort.
    * Kom alla barn! ropar en person. Som vadå? Som .... grodor. Sen är det bara för alla att hoppa på. Sedan kan de komma som apor, elefenter och allt möjligt. Barnen kan nog hitta på olika saker. Eller med myrsteg eller baklänges...
    Några tips från Jarlavägen. Vi har äntligen fått internet inkopplat. Det tog bara sisådär fyra veckor. Nästan the ethiopian way.
    Mamsen

    SvaraRadera
  4. Osså...
    * Följa John.
    * Kanelbullen. Alla håller varandra i händerna i en lång rad. Den första leder och går i olika former och mönster och trasslar in sig lagom mycket.
    * Raketen. Klappa i takt fortare och fortare. Till slut lyfter raketen.
    Mamsen

    SvaraRadera
  5. * Tipleken
    * Kims lek (lägg x antal saker på en plats, be en gå ut. Ta bort en sak, kalla in personen igen och låt denna gissa vad du tagit bort)
    * Samla barnen i en ring. Be en gå ut. Göm en av resterande under en filt, be personen komma in och gissa vem som är under filten.

    Våra barnkyrke barn 3-5 år älskar detta!
    Kram och al lycka!

    SvaraRadera