måndag 3 oktober 2011

Dagens roligaste!


Jag sitter på skolgården och ett gäng tjejer pillar med mitt hår. Plötsligt kommer en 5-årig kille och armbågar sig fram, kanske slår till någon av dem, gör en asgrym fläta i mitt hår och går därifrån. Yes, här vet de hur man flätar minsann!


Detta land handlar ibland om att armbåga sig fram. Jag älskar Gustavs beskrivning av hur man åker buss;  

"Det finns någon slags mindre stora bussar som är billiga, tar mycket folk och som vi provade i helgen. För att komma på en sådan ställer man sig fint i en kö och väntar och när bussen kommer springer man fram emot dörren och vässar armbågarna och i stort sätt slåss om en plats på bussen om det finns någon kvar. Det var ett äventyr, men ett väldigt billigt sådant”.

Japp, har man en etiopisk vän som puttar på i ryggen så ploppar man på något sätt in genom dörren. Sen får man antagligen stå upp för det är dubbelt så många passagerare än säten. Sjukt ekonomiskt av de som kör bussen, right! Hela kollektivtrafiken är ganska komisk faktiskt. Har de lyckats pressa in 12 säten i taxibilarna varför inte pressa in 20 personer där också, plus några höns på det så blir det perfekt! Och har jag någonsin sagt att taxin går när den är full...? Tänk då om ordet full till den etiopiska uppfattning av fullt fordon. I Sverige har vi en gång gjort en lek där man skulle få in så många personer som möjligt i en bil. Jag tror att etiopierna har vunnit över oss utan att ens ha börjat tävla.

1 kommentar:

  1. Haha, ja visst är det härligt hehe...
    Men betalde ni för bussen? Vi åkte den ett par gånger utan att fatta hur man gjorde för att betala.. Sen fick vi veta att man skulle köpa biljetten typ genom ett av fönstrena innan man hoppade på..?!

    SvaraRadera