måndag 5 december 2011

Skynda eller inte skynda


Skyndar på i uppförsbacken på väg till skolan, ungefär hela den 15 minuters långa promenaden är en uppförsbacke. Hjälp vad varmt det blir i solen! Jag konstaterar att jag är den enda som går snabbt. Som vanligt. Människor ropar efter mig. Som vanligt. Allt ifrån ”hello guys, are you ready?!” (lite engelsk grammatiklektion vore eventuellt inte fel) till ”mister” (skulle vilja påstå att jag är en tjej…) till ”ferenji” (de skulle se mig efter en vinter i Sverige – då kan vi börja snacka vit) till att någon sjunger James Blunt’s låt ”you´re beautiful” till min ära (det kan jag dock inte klaga på hehe). Vissa barn springer efter mig och kanske vågar de hålla mig i handen vilket blir lite av en sport. 

När jag äntligen kommer fram till skolan så är jag sen. Igen. Ajdå. Men när jag kommer in på skolgården inser jag att vissa elever fortfarande äter lunch. Juste, vi är ju i Etiopien ja. Etiopiskt tempo. När lärarna får syn på mig undrar de om jag vill ha kaffe, de har tydligen en kaffeceremoni inne i grannhuset. 
Men börjar inte lektionen nu? 
Äsch, säger lärarna, drick kaffe och kom när du är klar. 
...Okej då!

 
Vänner i Sverige - Det gäller att prioritera!

Kaffeceremoni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar