tisdag 6 december 2011

Insikt


Idag är jag sjuk. Igen. Jag har seriöst nästan varit sjuk halva tiden här. Det är inte så muntert… men när jag gick ut för att köpa frukost så möttes jag av fina människor, t.ex. vår vakt som sa åt mig att var stark och försäljaren som sa att Gud välsigne dig.


___________________________________________________________


Så idag har jag legat inne och läst boken ”Andra chansen” som handlar som Gizachew’s liv – min chef och vän Gizachew Ayka som var med och startade denna organisation som jag jobbar för.


Jag kan bara rekommendera denna bok!
Jag har blivit så starkt berörd! Jag har lärt mig om organisationen som jag jobbar för, om Etiopiens historia, fått mer förståelse för hur folk lever här och saker som händer i min vardag, den tar på ett naturligt sätt upp frågor som adoption och kvinnans ställning och kyrkans roll, jag har fått ett annat och bredare perspektiv, och den är väldigt spännande och intressant och jag har lär mig mer om livet.

Boken har fantastiskt vackra bilder i sig och det är så häftigt att känna igen vart bilderna är tagna! Jag kan utbrista ”Nej men där är ju min gata!” eller ”Titta, det är ju mina ungar på denhär bilden!” eller ”Haha, där är min vän!”. Nästan ännu häftigare är det att bara efter någon timme träffa personerna på riktigt som jag just håller på att läsa om, det har aldrig hänt mig förr! Plötsligt känns det som om att jag känner dem lite bättre än jag gjorde innan, jag får insikt om vänskapsband och vilka som är familj med varandra. Jag kan verkligen leva mig in i boken eftersom att den utspelar sig där jag bor – denna händelse är ju på andra sidan gatan, de bor ju i samma område som jag, detta sjukhus passerar jag ju ofta… DET ÄR SÅ HÄFTIGT!!




Men mest så inser jag vilken fantastisk organisation jag befinner mig i!

Vilka fantastiska människor jag arbetar med! Vilken drivkraft och vilka goda hjärtan de har. Mina ungar skulle kanske gå runt på gatan (två av dem på bilden ovan), flera av mina elever på Non Formal skulle ha levt som slavar, Elins tjejer skulle ha varit prostituerade, de där killarna skulle bott under ett skynke och inte ha mat för dagen, jag skulle inte ha lärt känna den här fantastiska människan… om det inte vore for Win Souls for God/Hope for Children Ethiopia och de starka eldsjälar som jobbar här! Jag är så stolt särskilt över Gizachew, Tariku, Yonas och gänget som var med och startat upp denna organisation trots allt motstånd de mötte. Jag är så stolt att de tog bibelns ord på allvar, trotsade kyrkans ledare, 1997 gick ut på gatan och blev en av dem som tvingas leva där, och att det nu har växt till en organisation som har fått hjälpa mer än 15,000 människor!

Detta vill jag kalla för ett under!



”En ung man vaknar ur medvetslöshet på ett sjukhus i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Han vet inte om vem han är och vad som hänt honom. Han får veta att han varit med om en svår bilolycka och räddats till livet med minsta möjliga marginal. Men något undanhålls honom och när den hemska sanningen uppdagas inser han att de blir mycket svårt att komma tillbaka. Det är som om mörkret slukar honom igen.

ANDRA CHANSEN är en verklighetsbaserad berättelse om liv och död, hopp och förtvivlan och om att göra det som egentligen är omöjligt. Bokens huvudperson Gizachew Ayka trotsar döden flera gånger och tycker sig ha fått en andra chans – som blir en andra chans för andra.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar