söndag 6 november 2011

fotboll och annat nödigt eller onödigt vetande


 Vet ni hur mycket folk i allmänhet älskar fotboll här!  Jag ska ge er några exempel;

  • Elin träffade på en pojke som tiggde om bröd. Och så tiggde han om en boll. Elin sa att han fick bestämma sig; boll eller bröd. En stunds tystnad… ”boll!”

  • Det finns en fotbollsliga i Etiopien. Gissa vad de har döpt den till; Ethiopian Premier League.

  • Killarna som hänger här utanför älskar fotboll. Men det finns inget bra ställe att spela på i närheten. Ibland har vi spelat precis utanför huset, men det är förenat med livsfara på denna trafikerade gata både för bollen och för oss som spelar… Så förra söndagen gick vi upp klockan halv 4 på morgonen och spelade fotboll! Då är det lite trafik och knappt någon annan vaken, vilket inte är så konstigt... Det var härligt att se solen gå upp och staden sakta vakna till liv tillsammans med mina boys. När det inte var någon idé att spela längre så satt vi på muren som går längs gatan och pratade. Vi hittade bl.a. några jättesmå kattungar i en låda... Annars satt vi bara där i solen. Jag kände mig ett tag som vilken gatuetiopier som helst. Det var fint. Nu är det ett hål i fotbollen så vi kan inte spela längre. De flesta är hur ledsna som helst. Fast det var någon av dem som sa att ”denna dag har jag väntat länge på!”.

  • I skolan frågar ungarna, de flesta, alltid om de får spela fotboll på lektionen. Jämt! ”Kwass! Kwass!” (boll, boll). Och lika glada blir de varje gång som de får det!

  • När jag går på gatan ser jag väldigt ofta några som spelar fotboll. Väldigt sällan med en fotboll dock. Man tager vad man haver! Oftast har de tagit en av påsarna som man köper mjölk i (mjölkpaket finns liksom inte, mjölk är överhuvudtaget inte så attraktivt i detta land med undantag för då man dricker macchiato) och stoppat dem med Gud vet vad.

  • När det är fotbollsmatch på TV så samlas halva Etiopien, känns det som, i det lilla caféet här utanför. Det är sjukt trångt, varmt, finns ingen luft, och folk trängs även utanför caféet och tittar in genom dörren för att de inte får plats. Men de älskar det! Så enda nyheterna och livstecknen som jag får från omvärlden många gånger är ungefär när arsenal gör mål – då är det jubel ska ni veta! När jag sen hänger med dem efteråt så beror humör och hur de mår ofta på hur det gick för deras lag, fotbollsnördar!

 Japp, där hade ni några exempel! Fotboll jajjemän! Det är grejen här!




Förresten så har vi inget rinnande vatten i hela huset. Hoppas det kommer tillbaka snart! 

En sak till som ni kanske vill veta eller inte veta; avokadon har höjts från 12 birr/kg till 20 birr/kg sen vi kom hit. Inte okej! Priserna stiger på mycket men etiopiernas löner är desamma. Katastrof för många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar